منیره غلامی توکلی
وقتی حجاب را در معنای اصطلاحی و در قالب پوشش زن ، معنا می بخشیم در واقع منظور ما پوشش تمام زن به وسیله چادر و نقاب است . علت شایع شدن این اصطلاح به آن سبب است که پرده، سبب پوشیدن هر چیز است که پشت آن قرار گیرد؛ زیبایی های زن هم به وسیله نقاب و چادر مستور و پشت آن واقع می شود .
این تعریف رد ادعای کسانی است که "حجاب و زن محجبه " را زنی همیشه پشت پرده و در خانه محبوس و زندانی تعریف کرده اند .
قدمت تاریخی و نگاه مذهبی به مسئله"حجاب" زنان مخصوص به تاریخ اسلام نیست، بلکه ما قوانین مربوط به " حجاب " را در ادیان دیگر به ویژه تمام ادیان آسمانی می بینیم به طوری که در آیین یهود، مسیحیت و حتی زتشت، « عفاف و حجاب» همواره مورد تأکید خداوند قرار داشته است ؛ در دین یهود، مسئله حجاب سخت تر از حجابی است که اسلام می گوید اگر چه امروزه به آن پایبند نیستند .
: در دین اسلام به عنوان کامل ترین دین بشریت، حجاب نه حق زن و نه حق مرد است که بتواند از آن بگذرد بلکه به عنوان " حق الله " مطرح شده است . آن جا که قرآن کریم میگوید: (هر گروهی، اگر راضی هم باشند، شما حد الهی را در برابر آلودگی اجرا کنید ، معلوم میشود عصمت زن ، حقاللَّه است و به هیچ کسی ارتباط ندارد.)
امروزه بحث "آزادی" در دنیای بردگی نوین در میان مردم دنیا، بحثی داغ است گفت : بسیاری از قوانین بر پایه همین کلمه از سوی سیاستمداران غربی وضع می شود . از این رو " آزادی " تبدیل به کمله ای شده که رنگ و بوی سیاست زدگی، منفعت طلبی و استعمار نوین برای زن در آن به وضوح دیده می شود ؛ به طوری که در بخش بزرگی از این نگاه " آزادی" در معنای " بی پوششی و لاقیدی و لامذهبی " مطرح شده است درحالی که قرآن کریم "حجاب" را در معنای " آزادگی و حریت " برای زنان مطرح کرده است.
اما همین مؤلفه فرهنگی ، ارزشی و معنوی جامعه اسلامی به ویژه زن مسلمان که زبان مشترک دنیای زن مسلمان برای حضور عفیف و کارآمد در جامعه است در چند سده اخیر رنگ و بوی سیاست زدگی به خود گرفته است. که این نگاه سیاست زده به فرهنگ گاه از سوی خودی و گاه از سوی بیگانه صورت می گیرد.
اکنون اگر شاهد هستیم که افراد علیه جهان اسلام و به ویژه در زمینه زنان مسلمان علیه "حجاب و عفاف" آنها صحبت می کند برخاسته از فکر یک نفر نیست بلکه تئوریزه شده و هدفمند است ! چرا که ساموئل هانتینگتون می گوید:( خطوط گسل بین تمدن ها؛ مرزهای درگیری آینده را نشان می دهد) هانتینگتون، معتقد بود تمدن اسلامی، غربی، بودایی و تمدن روم باستان مرزهای آینده را شکل می دهند و تمدن اسلامی بزرگترین تهدید برای تمدن غرب است.
آنها در مسیر مبارزه با اسلام از چهار قدرت پیش رو استفاده می کنند قدرت سخت ( مسلحانه) . قدرت نرم (عملیات روان) ، قدرت هوشمند(که تلفیقی از قدرت نرم و قدرت سخت) . قدرت هنرمندانه ( قدرتی آکادمیک که از طریق عملیات روانی و رسانه ها زمینه را برای پذیریش برخی از موضوعات فراهم کند) .
آنها از قدرت هنرمندانه بیشترین استفاده ها را می برند و آن بهره برداری از رسانه ها و ابررسانه هایی چون ماهواره و برنامه های ماهواره ای است . در این میان تیر اهداف آنها قوی ترین مؤلفه قدرت نرم جامعه اسلامی یعنی "عفاف و حجاب " زن مسلمان و " غیرت مرد" مسلمان را هدف قرار داده است.
این هدف گزاری به صورتی است که ابتدا فرد، بعد خانواده و سپس اجتماع را در برگرفته و تا جایی پیش می رود که از یک ملت مستقل با تمدن و فرهنگ غنی ملتی ضعیف، بی هویت و در عین حال مصرف گرا و وابسته بسازد.
محورهای ارائه شده در سریال های ماهواره ای که در مقابل ارزش ها، قوانین و فرهنگ ملی و عرق مذهبی زن و خانواده مسلمان قرار دارد عبارتند از سقط جنین، ر ابطه نامشروع، دوستی پیش از ازدواج، تجاوز، خیانت به همسر، نوزاد نامشروع که از محورهای این فیلم ها است و فیلم ها ساخته شده کشورهایی چون آمریکا ، کره، کلمبیا و مکزیک هستند که در آنها موضوعاتی چون فمنیسم، لیبرالیسم، اومانیسم( انسان محوری)، سکولاریسم(جدایی دین از سیاست) همجنس گرایی، لائیسم به عنوان تفکر امروز غرب منتشر می شود .
نقش وزارت علوم و دانشگاه ها به عنوان یکی از دستگاه های مرتبط حائز اهمیت است چرا که دانشگاه به عنوان یک مرکز علمی و تخصصی که باید فرهنگسازترین بخش جامعه باشد، اکنون خود درگیر همین ناهنجاری شده و این مساله تا جایی پیش رفته که هر ساله گلایه ها و شکایات دانشجویان ارزشی را نسبت به بی توجهی مسؤولان در خصوص آن می شنویم.
در آموزش و پرورش مخصوصا در مهدکودک ها به عنوان اولین مرکز آموزشی کودکان برای آموزش تئوری و عملی ارزش ها و مبانی دینی حرکات موزون و موسیقی آموزش داده می شود.
با توجه به اینکه ما در کشوری اسلامی سکنا داریم، انتظار میرود مسئولین ذیربط به عنوان نمایندگان کشورمان اولین گامها را فرهنگسازی عفاف و حجاب خود، بردارند که هر دستگاه متناسب با عملکرد و وظایف خود می تواند وارد عرصه شود.
صدالبته جای هیچ گونه وضع قانونی در این زمینه خالی نیست بلکه اجرا کنندگان قانون گویی نوعی قانون گریزی داشته یا اصلا قانون حجاب و عفاف را برای کارمندان، کارکنان و .. خود محق عمل کردن نمی بینند! کماکان اینکه شاهدیم شورای عالی انقلاب فرهنگی با 300 مصوبه، 26 دستگاه و ارگان را در موضوع طرح حجاب و عفاف موظف کرده است، این در حالی است که خیلی از دستگاهها به مصوبات این شورا که بالاترین مرجع قانونگذاری کشور است عمل نمی کنند و شاهدیم که غیر از نیروی انتظامی تنها چند دستگاه از ظرفیت ها و امکانات خود در این زمینه استفاده میکنند و مابقی به وظایف خود یا عمل نمی کنند یا ناقص عمل میکنند
.
علاوه بر تعلیم و تربیت و تهذیب، قطعا جامعه نیاز به قوه قهریه ای دارد که بتواند در کنار فعالیت سایر ارگان ها به صورت قانونمند وارد عمل شده و آن گروه از افرادی را که هنجار شکنی می کنند را به گونه ای دیگر به سمت قانون عفاف و حجاب بکشاند.
یکی از این دستگاه ها نیروی انتظامی است که با وجود تمام بی مهری هایی که بعضا از سوی دولتمردان به آنها می شود همچنان به عنوان یک نیروی متعهد به دنبال ایجاد آرامش، امنیت روانی، امنیت اجتماعی و قانونمدار کردن افراد جامعه وارد عمل شده و این بار نیز با جدیت « طرح امنیت اخلاقی» را برنامه ریزی و اجرا کرده است.
طرحی که اگر چه منتقدان خاصی هم دارد اما به نظر می رسد با توجه به گستردگی این طرح که بنابرگفته فرمانده انتظامی تهران بزرگ فقط در موضوع پوشش خلاصه نمی شود بلکه در همه موضوعات و آسیب های اجتماعی است قابل تقدیر است چرا که به نظر می رسد ناراحتی اکثر منتقدان از کم شدن و توبیخ شدن افرادی با شکل و شمایل خارج از عرف نظام اسلامی و مردان و زنانی است که چون مانکن در خیابان رژه می روند.
از طرف دیگر با توجه به اینکه پلیس در اجرای طرح امنیت اخلاقی نامحسوس مجاز به برخورد علنی نیست و فقط گزارش می کند، دلواپستان شکسته شدن حرمت و غصه دار شدن مشتی خلافکار و بدحجاب خود را بیش از این ناراحت نکرده و به قولی چوب لای چرخ این مقوله فرهنگی – امنیتی نگذارند!
شاید با ورود نیروی انتظامی ، سایر دستگاه های ذی ربط از همه مهمتر، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز از خواب گران بیدار شده و بازار پر رونق هنجارشکنی های اجتماعی و فرهنگی به ویژه در عرصه حجاب و عفاف، از رونق بیفتد.
انتهای پیام/ت